Berthe de Courrière
|
Escultura Femme piqué par un serpent, d'Auguste Clésinger |
Al bonic cementiri del Père-Lachaise, a París, a una dotzena de metres passada
la tomba de Chopin, a la dreta, hi ha deu esglaons que davallen. Els baixo.
Després, quatre més. Cap avall. Ara sóc en una de les tombes amb regust satànic
més cèlebres del recinte. Es tracta de la darrera llar de Berthe de Courrière (1852-1916), enterrada amb dos dels seus
amants: l’escultor Auguste Clésinger
(1814-1883), el qual abandonà Madame Sabatier «la Présidente» per anar-se’n amb
Berthe, i immortalitzà la darrera en diverses escultures, com ara la Marianne (símbol de la República
Francesa), al Senat; la Femme piquée par
un serpent (1847), al Musée d’Orsay; Léda
et le cygne (1864), al Musée de la Picardie d’Amiens, i la France, de l’Exposició Universal de 1878,
i l’escriptor Rémy de Gourmont (1858-1915);
la tèrbola relació que mantingué amb aquest autor es manifesta a la novel·la Sixtine, roman de la vie cérébrale (1890)
i a Les lettres à Sixtine (1921). A Portraits du Prochain Siècle (1894), la
descriu així: «cabalista i ocultista, instruïda en la història de les religions
i les filosofies asiàtiques, fascinada pel vel d’Isis, iniciada, mitjançant
perilloses i particulars experiències, a les més temibles meravelles de la
màgia negra». És també de Rémy de Gourmont l’encertada frase:
«quan un poble ja no gosa defensar la seva llengua, està madur per a
l’esclavatge».
|
Tomba de Clésinger, Gourmont i Courrière |
El nom de la bruixa no fou
escrit a la llosa per a evitar escàndols. És per això que, de vegades, es
troben rastres de cerimònies en una tomba que és a tocar, on hi ha enterrada
una altra Berthe, que no és la Courrière, però és fàcil confondre’s. A la Guide Pittoresque et occulte des cimetières
parisiens (1972), Pierre Mariel ens diu que, de vegades, s’hi ha trobat
ofrenes ben curioses: gripaus, rates mortes i, fins i tot, algun cadàver de gat
negre.
|
Escultura Léda et le cygne, d'Auguste Clésinger |
Entre d’altres, Berthe de
Courrière fou també amant dels escriptors Villiers de l’Isle-Adam, Léon Bloy,
Sully Prudhomme i de Joris-Karl Huysmanns (fou la model del personatge
Hyacinthe Chantelouve, de Là-bas,
l’encarregada d’iniciar el narrador al món de la màgia i l’ocultisme) i era
coneguda, en els cercles esotèrics, amb el sobrenom de «la musa de les misses
negres». Amiga de Félicien Rops i Barbey d’Aurevilly sentia una fascinació
irrefrenable pels eclesiàstics, i tingué un afer amb l’ex-abat Joseph-Antonie
Boullan, qualificat d’herètic i erotòman (que Huysmans «retratà» amb el
personatge del doctor Johannes) i que, en teoria, era qui l’havia de guarir de
les seves tendències exhibicionistes i ninfòmanes. També es diu que la
Courrière provà de mantenir relacions amb un jove Alfred Jarry (que la
qualificà de «vell dromedari»), sense èxit.
|
La Marianne, de Clésinger |
D’altra banda, robava
hòsties consagrades de les esglésies i les donava de menjar als gossos.
Tot un
caràcter, la Courrière!
|
Tomba de Clésinger, Gourmont i Courrière |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada